Keiji Matsumoto || Introduction – Acceleration – Destruction

//

 

Matsumoto Keiji; 序 – Introduction – 2017

 

Keiji Matsumoto_破 – Destruction – 2017

 

Matsumoto Keiji; 急 – Acceleration – 2017

 

 

Od lat inspiruje mnie kaligrafia japońska, zwłaszcza kaligrafia awangardowa, zwana Zenei Shodō.

Fascynują mnie niepowtarzalne, dynamiczne kreski z tuszu, różnorodność kształtu i formy. W jednej kresce rysowanej finezyjnym ruchem kaligrafa zawarta jest cała nauka kaligrafii.

Do sztuki japońskiej często przypisywane jest słowo „droga”. W pracach z kaligrafii dokładnie widoczna jest właśnie „droga”, którą zmierza artysta, oraz jej cel. Nie ma żadnej niepotrzebnej kreski, nie da się odjąć ani dodać nawet jednej kropki. Wszystko jest dokładne i doskonałe. Nawet przypadek jest przemyślany i wykorzystany. Zaskakująca jest szybkość, z jaką tworzy kaligraf, trzeba spontanicznie trafić w to, co narodziło się w głowie artysty.

Fascynuje mnie to, że prace powstają w ciągu kilku, kilkudziesięciu sekund, a kreski są niepowtarzalne i nie da się ich poprawiać. W tym krótkim czasie uspokaja się umysł, następuje koncentracja, na pierwszy plan wychodzi rysunek razem z papierem, pędzlem i tuszem. Trzeba mieć naprawdę dobrą rękę, zdecydowany pomysł i odwagę w sercu, aby praca była odbiciem dynamicznego ruchu, ćwiczeń kaligrafa i miękkiej linii rysującej piękną formę. Ta nieistniejąca nigdzie forma posiada siłę wzbudzania zainteresowania u ludzi.

Kaligrafia awangardowa, która jest jednym z punktów współczesnej kaligrafii, jest bliska także sztuce europejskiej.

Wychodzę poza ramy znaku, wyczuwam jego istotę i nadaję mu swój własny kształt.

Byłem bardzo zaskoczony zupełnie odmiennym dla mnie światem, innym niż ten, w którym do tej pory, przez wiele, wiele dni, tworzyłem swoje prace. Przede wszystkim, w odniesieniu do pochodzących z niego prac, byłem bardzo zainteresowany sposobem myślenia i nastawieniem psychicznym ich twórców.

W kaligrafii zawierającej w sobie ducha zen Japonii, nie myśląc o niczym, dochodzi się do stanu nicości, rysuje się odruchowo, nie przeszkadzając sobie samemu w zapamiętanych ruchach własnego ciała i kontrolując je w stu procentach.

W trakcie studiów doktoranckich, oddaję charakter tej awangardowej kaligrafii, tworząc prace, które łączą sztukę europejską i japońską kaligrafię oraz obrazują, czy i jak reaguje ze sobą sztuka różnych kultur.

Znakom kanji, które mają wielkie znaczenie w moim życiu, nadaję nowe, własne formy i tworzę przeprojektowane prace.

 

Keiji Matsumoto_縁 – Przeznaczenie – tusz, wosk, flamaster na papierze. 100×70 – 2017.

 

Keiji Matsumoto_灯 – Światło – tusz, wosk, flamaster na papierze. 100×70 – 2017.

 

我 -  Substancja – tusz,wosk, flamaster na papierze. 100×70 – 2017
Powiązane artykuły
Marta Skoczeń || fotografia, rysunek
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 14.0px} span.s1 {font-kerning: none}       W mojej praktyce skupiam się na ...
Czytaj..
Maja Baczyńska || California dreamin’ | Drugie Niebo
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 14.0px} span.s1 {font-kerning: none} Światów jest sporo Może niektóre Twoje światy ...
Czytaj..
Marta Skoczeń || fotografia, rysunek
Maja Baczyńska || California dreamin’ | Drugie Niebo

KEIJI MATSUMOTO

Urodził się 28 maja 1988 roku w Tokio. Magister sztuki, grafik, rysownik. W latach 2009-2014 studiował na Wydziale Grafiki Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2012r. wyjechał do Bolognii do Accademia di belle arti Bologna w ramach programu Erasmus. Miał tam wystawę zbiorową (Faro Fare Arte), gdzie skończył się sukcesem. W 2014r. dyplom z Grafiki Warsztatowej u prof. Piotra Smolnickiego, z Ilustracji u dr hab Grażyny Lange, Aneks z rysunku u dr hab Jacka Staszewskiego, obecnie jest doktorantem na Wydziale Grafiki ASP i zajmuje się rysunkiem.