Figaro się (nie) rozwodzi – wywiad z Eleną Langer

Premiera Rozwodu Figara Eleny Langer odbyła się 17 lutego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Kontynuacja historii Hrabiego Almavivy i jego służącego Figara jest dotychczasowo największym dziełem scenicznym brytyjskiej kompozytorki rosyjskiego pochodzenia. Opera ta – ukończona rok temu, prawykonana w Cardiff – to muzyczna opowieść napisana do tekstu Davida Pountneya, reżysera i librecisty związanego na co dzień z Welsh National Opera. Walijska inscenizacja Rozwodu… zrealizowana została przez polskich solistów pod batutą Tadeusza Kozłowskiego.

Gdy artysta gra z odbiorcą

„Legia wygrała z Barceloną 1:0”. „Za młodu często grywałem w ruletkę”. „Widziałeś, jak ona gra w tym filmie?” „Gram na skrzypcach od piątego roku życia.” O graniu mówimy w różnych kontekstach, a za słowem tym kryją się niezliczone rodzaje ludzkiej rozrywki. W wielu językach – podobnie jak w języku polskim – tego samego wyrazu użyjemy dla określenia gry w piłkę i gry na fortepianie. Specjaliści od performatyki dowodzą jednak, że termin „gra” obejmuje niezwykle szeroki zakres działania człowieka.